Overzicht Workshops

Er zijn in totaal 20 workshops verdeeld over twee rondes: Ronde A en Ronde B. Je kunt per workshopronde één workshop bezoeken. Het is dus van belang van tevoren goed te kijken welke van de workshops het beste aansluit bij jouw behoeften. Geef per workshopronde naast de workshop van jouw voorkeur ook een tweede voorkeur op.

A1 Dan Pink's gedachtegoed in onderwijs en onderzoek

Tijdens deze workshop gaan Rogier Laterveer en zijn studenten samen met de deelnemers aan de slag om de mogelijkheden te verkennen die Dan Pink aanreikt. Pink poneert de stelling dat geld (studiepunten?) een goede motivatie is voor simpele taken. Als de taken echter complexer worden, werkt dit niet meer. Mensen gaan zelfs minder presteren. De behoefte aan meesterschap, aan zelfstandigheid en aan een doel lijken wél goede drijfveren te zijn.

A2 Leren in 2020: klaar voor de toekomst?

Sociale media, gaming, nieuwe samenwerkingsvormen, snel veranderende kennis; er komt nogal wat op het onderwijs af. Hoe en wat we leren zullen de komende jaren flink veranderen. In deze workshop verkent Matthijs Leendertse samen met de deelnemers hoe de toekomst van leren eruit zal zien. Dit gebeurt door gezamenlijk te werken aan oplossingen voor persona's: fictieve karakters die in de toekomst leven en een praktisch leerprobleem hebben. Deze oplossingen zullen dan vervolgens gelegd worden naast de uitkomsten van een aantal grote recente onderzoeken naar de toekomst van leren. 

A3 Onderzoek waar het onderwijs wel op zit te wachten!

Bij het Institute for ICT worden al enige tijd onderzoek en onderwijs gecombineerd. Dat gebeurt door studenten te laten participeren in onderzoeksprojecten van lectoraten en docenten, waarbij studenten en docenten samenwerken als junior en senior onderzoeker. In deze workshop presenteren Leo van Moergestel en Daniël Telgen hun ervaringen met deze manier van werken: de successen én de problemen. Ook staan zij stil bij de toegevoegde waarde van onderzoek. In het tweede deel van de workshop verkennen zij samen met de deelnemers de mogelijkheden voor hun eigen onderwijspraktijk.

A4 Educational Patterns – een tijdloze manier van onderwijs

‘Patterns’ zijn bij uitstek geschikt om ‘best practices’ in het onderwijs te communiceren en te documenteren, met als belangrijkste doel de algemene kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. In deze workshop laat Christian Köppe de deelnemers kennismaken met (educational) patterns, de geschiedenis ervan en de visie van het internationale Educational Patterns Project. Verder laat hij zien hoe je patterns als hulpmiddel kunt gebruiken bij het oplossen van onderwijskundige problemen. Hierna kunnen deelnemers zelf problemen inbrengen, die vervolgens met de patterns worden benaderd.

A5 Honoursprogramma: uitdaging zoeken en pakken

Wat beweegt studenten om aan een traject als het Honoursprogramma (HP) te beginnen? Studenten van het HP vertellen over hun ervaringen, (on)mogelijkheden in het curriculum en uitdagingen in het algemeen. In de workshop onderzoekt Marieke Zielhuis samen met de deelnemers hoe dergelijke uitdagingen ook buiten het HP mogelijk zijn, en hoe opleidingen kunnen profiteren van hun studenten in het HP.

A6 Promotietraject in de pijplijn?

Hoe weet je of een promotietraject iets voor je is? Hoe bereid je je voor op zo’n traject? In deze workshop presenteren en demonstreren Johan Versendaal en Fenne Verhoeven hun ervaringen met het bij de FNT lopende pre-promotietraject. In het pre-promotietraject worden medewerkers getraind in onderzoeksvaardigheden en leren ze ‘hands-on’ een paper op het gebied van toegepast wetenschappelijk onderzoek te schrijven. Zit er bij jou ook een promotietraject in de pijplijn? Dan is deze workshop beslist iets voor jou.

A7 Mindsets bepalender dan talent

In haar boek Mindsets beschrijft psychologe Carol Dweck de verschillen tussen mensen die ervan overtuigd zijn dat zij hun persoonlijke eigenschappen en vermogens kunnen ontwikkelen (op groei gerichte mindset), en mensen die dat niet vinden (statische mindset). In deze workshop gaan Dan Greve en Björn Prevaas met de deelnemers in gesprek over dat onderscheid in mindsets en de enorme impact daarvan op hun eigen leren en ontwikkelen en op dat van studenten.

A8 Beter leren met breinkennis

De laatste jaren is veel bekend geworden over de werking van ons brein bij leren, vooral over het fenomeen ‘plasticiteit’. Wat kun je hier als docent mee? Hoe kun je jouw onderwijs in praktische zin beter laten aansluiten bij het brein van jouw studenten? Zodat het geleerde beter beklijft en studenten tevens meer plezier in leren hebben. Op een inspirerende en hersenkrakende manier krijgen de deelnemers van deze  workshop onder leiding van Hulda Möller een antwoord op deze vragen.

A9 'BètaMentality, een nieuwe kijk op bèta's'

In deze workshop geeft Frits Spangenberg uitleg over BètaMentality, dat Motivaction ontwikkelde voor het Platform Bèta Techniek, met als doel beter inzicht te krijgen in de vraag hoe je jongeren kunt interesseren voor de wereld van bètatechniek. Het BètaMentality-model verdeelt de doelgroep jongeren van 12 t/m 24 jaar in vier groepen. Kijkend door de bril van BètaMentality ontdek je dat 'de jongere' niet bestaat en ontdek je vier bètatypes die onderling sterk verschillen in hun houding ten aanzien van de bètawereld en die dus ook elk hun eigen aanpak vergen. In het tweede deel van de workshop gaat hij samen met de deelnemers na wat ze met dit model in hun dagelijkse onderwijspraktijk kunnen.

A10 Geen vraag? Geen les!

Neem al je vragen over onderwijs mee, sorteer ze vooraf in een paar groepen, plaats ze in een mindmap, bundel ze tot één prangende vraag onder je favoriete cartoon, herleid ze tot de moeder aller vragen, of ... Deze workshop begint met een trotse vlootschouw van de vragen van de deelnemers. Daarna is er onder leiding van Pieter Mostert veel tijd om te leren aan de hand van deze vragen.


B1 Mastering the Propedeuse

In deze workshop verzorgen Carien Booijink en Erik Meulmeester een korte inleiding over het digitale huiswerksysteem ‘Mastering’, dat momenteel met veel succes wordt ingezet bij propedeusestudenten van het Institute for Life Sciences & Chemistry. In het eerste deel van de sessie bieden de workshopleiders een overzicht van de mogelijkheden van Mastering. In het tweede deel van de sessie gaan de deelnemers zelf aan de slag, om te ervaren hoe het digitale huiswerksysteem werkt.

B2 Inspirerend lesgeven, hoe organiseer je dat?

Inspirerend lesgeven zit ook in de manier waarop je het organiseert. Rob Niekel, Kim de Lange en Joop Slaa tonen aan de hand van een voorbeeld aan hoe theorie en praktijkvaardigheden bij elkaar komen in een uitdagend project, waarin een concreet product wordt gemaakt. Aan de orde komen onder meer de rol van de tutor en de opdrachtgever, competentieontwikkeling en de plaats van studieloopbaanbegeleiding. De workshopleiders laten zien hoe deze manier van werken de student duidelijkheid, ruimte en uitdaging biedt, en de docent de ruimte geeft om te inspireren en te motiveren. Samen met de deelnemers gaan zij vervolgens nader in op de factoren die inspirerend lesgeven mogelijk maken.

B3 Afstuderen: van probleem naar prestatie

In deze workshop gaat Jan-Dik Zegel samen met de deelnemers in op methodieken en technieken die studenten kunnen helpen om het afstuderen tot een succes te maken. Zo komen zaken aan de orde als: de OOOO BBBB en WWWW-methode voor oriëntatie, analyse en implementatieplannen; hoe James Bond, Roodkapje en Kuifje helpen bij het maken van een goedlopend rapport; Doktertje spelen om een afstudeeropdracht te begrijpen; Sneltekenen om abstracte begrippen concreet te maken; en Beeldend communiceren als vorm van communicatie met een opdrachtgever tijdens het afstudeertraject.

B4 Samenwerken in het team: focus op studenten

Bij de opleiding Bouwkunde van het Instituut voor Gebouwde Omgeving zijn docententeams georganiseerd per semester. Per semester is een groep docenten verantwoordelijk voor de studenten in dat semester. De docenten ervaren dit als waardevol: betere samenwerking en afstemming, een gezamenlijke focus op studenten en meer verbondenheid tussen docenten onderling en tussen docenten en studenten. Tijdens de workshop worden de verschillende teamactiviteiten nader toegelicht door workshopleider Wim Vleeskens. Vervolgens gaat hij samen met de deelnemers na wat hen aanspreekt in deze manier van werken en wat ze daarmee in hun eigen docententeam zouden kunnen.

B5 Hoe word je Docent van het jaar en moet je dat wel willen?

Tijdens deze workshop gaan vier studenten in een open discussie in op de vraag waarom ze het terecht vinden dat hun docenten (Paul Go of Robert Jan Veldman) waren genomineerd voor de hogeschoolverkiezing voor HU-docent van het jaar. Alexandra Benschop, Nili Halimi, Maarten Keijzer en Susan van Veen vertellen over hun ervaring met deze docenten. Onder leiding van Paul Go worden de deelnemers van de workshop vervolgens uitgedaagd om voor zichzelf te bepalen of zij ook genomineerd willen worden en wat zij daarvoor kunnen doen. Of wellicht hebben de deelnemers wel een heel goede reden om niet genomineerd te willen worden?

B6 'Lastige' vakken tot leven brengen

Ieder jaar blijkt weer dat een groot deel van de nieuwe studenten moeite heeft met het vak natuurkunde. Ron Heusdens laat in deze workshop zien dat daar best wat aan te doen is! Zo blijkt dat naast een specifieke uitwerking van onderdelen van de colleges via media als YouTube, ook aansprekende voorbeelden uit de praktijk het begrip bij dit soort lastige vakken verhogen. Met een goed voorbeeld worden de meeste studenten goede verstaanders. Ron illustreert dit aan de hand van een concreet voorbeeld met logaritmen, waarbij hij een brug weet te slaan tussen de theorie en de praktische uitwerking ervan bij het ervaren van geluidssterkten. Vervolgens kunnen deelnemers zelf onderwerpen aandragen die hun studenten moeilijk vinden, waarna hier gezamenlijk aansprekende voorbeelden bij gezocht worden.

B7 Reflecteren prima, maar dan wel zonder reflectieverslag!

Studenten blijken over het algemeen een grote hekel te hebben aan het maken van een reflectieverslag. In deze workshop gaat Steven Nijhuis samen met de deelnemers werken aan oplossingen. De uitdaging die er ligt is: ‘Hoe laten we studenten (echt) reflecteren, zonder verslag?’ Afhankelijk van de groepsgrootte, gaan de deelnemers via een Brown Paper Sessie, Balint intervisie (een mooie reflectiemethode!) of een andere methodiek samen aan de slag.

B8 Meisjes en jongens enthousiast maken voor natuurkunde, hoe doe je dat?

Jongens presteren beter bij een concrete uitdaging, meisjes zijn meer gebaat bij een geleidelijke stap-voor-stapbenadering. Hoe geef je dan vorm aan onderwijs dat voor alle leerlingen inspirerend en tegelijk effectief is? Kees Hooyman vertelt over een nieuwe aanpak bij het vak natuurkunde op het St. Bonifatiuscollege in Utrecht, die het goede van beide benaderingen weet te combineren. Met als resultaat: gemotiveerde leerlingen en betere resultaten. Na zijn inleiding gaat hij samen met de deelnemers na in hoeverre deze aanpak ook succesvol kan zijn in hun eigen onderwijssituatie.

B9 De docent als inspirerend verteller

Kent je dat gevoel? Een collegezaal, tot de laatste stoel gevuld met studenten die aan je lippen hangen. Studenten die tijdens jouw les actief bezig zijn; er gaat niet één mobieltje per ongeluk af. Geïnspireerd en gemotiveerd lopen ze na afloop weer naar buiten, klaar om de wereld te veranderen. Hoe krijg je dat als docent voor elkaar? In deze workshop laat Daniëlle Veneman zien hoe jouw boodschap het meeste effect kan hebben.

B10 'Act like a Pro'

Sinds een aantal jaar is de academie Stedenbouw, Logistiek en Mobiliteit van de NHTV in Breda bezig met een programma dat ‘Act like a Pro’ heet. Het programma is in samenwerking tussen studenten en medewerkers ontwikkeld en heeft het volgende doel: het creëren van een omgeving waarin studenten worden opgeleid tot inhoudelijke en vaardige professionals en ze bovendien een professionele beroepshouding ontwikkelen. Tijdens de workshop zal Debbie Dermout een beeld schetsen van het traject dat is doorlopen en van de behaalde resultaten. Vervolgens gaan de deelnemers aan de hand van een aantal stellingen aan de slag om dit traject te vertalen naar hun eigen omgeving.