Er zijn in totaal drie keynotelezingen:
Waar zijn de grenzen voor een grenzeloze generatie?
De huidige generatie jongeren groeit op in tijden van overvloed. Opvoeding is gemiddeld veel vrijer geworden. Hoewel de media bol staan over 'de crisis' zijn tot op heden weinig jongeren geraakt door die crisis. Ouders willen het beste voor hun kind en leggen de verantwoordelijkheid daarvoor ook bij andere personen en instanties. Op basis van incidenten wordt de regelgeving opgeschroefd en hebben vele scholen en leerkrachten het gevoel met de rug tegen de muur te staan. Wat is goed voor de leerlingen, de ouders, de leerkrachten en de BV Nederland? Er is geen éénduidige oplossing, maar het is wel goed een aantal toekomst scenario's de revue te laten passeren om beter voorbereid te zijn op de steeds hogere eisen die iedereen aan elkaar lijkt te stellen. Lezing door Frits Spangenberg.
Inspirerend docentschap, een verbindende kwaliteit
Docentschap wordt vaak beschouwd als een verzameling technische competenties of kwalificaties, die een algemeen beeld geven van goed docentschap. Deze benadering is wellicht toereikend voor adequate kennisoverdracht en het verwerven van competenties door de student. Maar niet wanneer je leren en studeren ziet als een proces waarin de student zijn kijk op zichzelf en de wereld verandert, waarin hij zich ontwikkelt tot een individu die met eigenheid, autonomie en verantwoordelijkheid kan handelen. Een opleiding die hieraan bijdraagt heeft docenten nodig die zich inzetten voor de ontwikkeling van de hele persoon van de student in een inspirerend wederzijds contact. Dit vraagt om specifieke kwaliteiten van de docent. In deze lezing krijg je verschillende ingrediënten aangereikt van inspirerend docentschap. Er wordt gebruikgemaakt van uitspraken van studenten en verhalen van docenten, die een concrete invalshoek bieden om ook naar uzelf als docent te kijken. Lezing door Edith Roefs.
Onderwijsvisie FNT: terugblik & vooruitblik
In 2006 is de kern van de FNT-onderwijsvisie 'Leren is Werken & Werken is leren' in breed verband ontwikkeld. De kern van die visie is dat we met projectonderwijs en externe samenwerking de actualiteit en het niveau van onze kennis blijven ontwikkelen. Onderzoek levert daar een fundamentele bijdrage aan. De onderwijsvisie heeft zich de afgelopen jaren doorontwikkeld op thema's als studiebegeleiding, toetsen en beoordelen, internationalisering, flexibilisering en excellentie. Tal van projecten op vooral instituutsniveau hebben uitvoering gegeven aan deze visie. De vraag is nu: Wat hebben we bereikt? Hoe hangen de thema's samen anno 2012? Hoe gaan we verder? Lezing door Jan van Laake.